.


Vecka 35/36?


Det är felskrivet när jag tänker efter. Nu är det söndag och jag har gått 35 veckor ut, så jag har lyckats skriva fel vecka här. Så från och med imorgon är jag inne på 36, och tänkte börja skriva som så. För annars blir det ju att vecka 40 försvinner om hon skulle födas på rätt dag :)

Men jag lägger in lite info om va 35, som varit denna vecka då.



Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring
2,7 kg
och är ungefär 45 cm lång.

Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas. Däremot kan det bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens. Läs vår kostguide om du vill ha inspiration.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.) När du besöker barnmorskan kommer hon eventuellt att kolla om livmoderhalsen börjat tunnas ut eller rentav vidgas. Barnmorskan kommer också att kontrollera hur bebisen ligger. Denna information skrivs in i din journal så att de vet din historia när du kommer till sjukhuset för att föda.

2,7 kg & 45 cm lång



Och för mig?

Ja, allt i den här informationen stämmer in på pricka faktiskt och jag blir lite förvånad hur de kan veta exakt hur det är. Andningen har faktiskt börjat att klarna upp sig lite, i alla fall om jag lyckas lägga mig rätt. Måste också vara därför jag somnar så bra vissa nätter men inte andra.

Att hon har åkt ned är både synligt och känns.
Ibland ligger magen långt ner och då trycker det på jäklar anamma. Känns ibland som om man ska kissa på sig, och det har varit väldigt nära ett par gånger också kan jag säga. I Gävle igår fick hon tydligen för sig att lägga sig och trycka på bäckenet, så det blev extramt krångligt att gå. Så från och med nu kommer jag nog se ut som en sån där leksaksgubbe, som man slår på, och som kommer upp igen. Gungar fram, och känner sig lite som väldens tjockaste individ.

Men jag tröstar mig på att det inte är så överdriven lång tid kvar.
5 veckor Prick idag för att vara exakt.

Jag är lite orolig inför att Fredrik åker till Sälen med jobbet nu den 11, men det ska nog gå bra. Vi har planerat in så att det alltid finns någon som inte druckit något kvällsvin, så att jag får skjuts upp om det skulle råka bli då.  ( Och om det skulle bli då så har firman fixat så att det finns en taxi hem åt honom, haha ) Annars blir Fredrik nykter från och med nu också. Det verkar faktiskt som om han börjar bli lite nervös nu. Jag tror faktiskt att han är mer nervös än mig. Själv är jag inte nervös över känslan & hur ont det ska göra, utan allt annat. Som att man inte ska komma iväg med bilen, eller glömma något viktigt hemma. (Kameran tex) Vilket öde om jag skulle glömma DEN hemma!


Ja, imorgon lägger jag in info om vecka 36,
för då är det dag 1 på den.

Kommentarer
Postat av: Farmor

Kameran.....då åker jag upp med den!

2010-01-31 @ 21:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0