.



Vecka 33


Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet.

Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens postition – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen.

Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu – delvis för att förlossningen ska bli lättare. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken och detta möjliggörs av att huvudet kan tryckas ihop lite under förlossningen. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig.

Om du är förstföderska, kanske bebisen vänder sig nedåt denna vecka och placerar huvudet mot livmoderhalsen. (Detta händer i ungefär hälften av alla förstagångsgraviditeter.)


2 kg & 44 cm lång



Jag själv får äta upp mina ord när jag sa att jag inte har några problem alls igår. Inatt när det var dags att sova så var det totalt omöjligt. Skulle tro att det är förvärkar som spökar, för det gör riktigt ont ibland. Och då förstår jag när de säger att det är viktigt att andas, för jag har en tendens att hålla andan när det gör ont.

Så inatt vred & vände jag mig ett par tusen gånger och fick ligga så i flera timmar innan jag somnade av utmattning. Vaknade ett par gånger också, och yrade. Så idag är det ingen bra dag alls. Det onda har gått över, men problemet att andas ligger kvar. Känslan kan liknas med att någon sitter på ens bröst och stoppar luften. Andnöd och hjärtklappningar trots att jag bara sitter vid datorn. Det är väl kanske tur att man inte har något jobb nu.

Man ska väl såklart inte hoppas på att bebisar ska födas för tidigt, men nu känns det som om hon får komma ut vilken dag som helst för min del. Jag har en känsla som säger att det kommer att bli tidigare, men inte än på några veckor till kanske. Jag gissar på att hon börjar klämma på runt vecka 36-37 någon gång.

Idag blev det mycket gnäll..



Kommentarer
Postat av: Caroline

Jaa jag är säker. Skulle få en faktura på 92kr! Fast det var juh inte särskilt dyrt heller. :P



Shiit nu måste jag framkalla alla kort jag har i datorn, har aldtig tänkt på det förut.. :D



2010-01-14 @ 15:45:57
URL: http://carolineanderssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0