.


Vaccinera Gravida?


HJÄLP!
Vad tusan ska man göra?

Ena dagen säger de att alla gravida Måste ta vaccinet, andra dagar säger de att man absolut Inte ska göra det. Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till i denna fråga faktiskt. Fick en tid för vaccinering förra veckan, och skulle ha gjort den då, men ville inte. Nu har jag börjat ångra mig.. kanske.. eller?

Herregud.. Hur kan de vara så säkra på att det inte finns några biverkningar på fostret? Det har ännu inte funnits så länge att de har kunnat se några bieffekter, och om man ska vänta och se hur det går för andra, så kan det vara för sent för en annan att ta. Så just nu vet jag inte alls hur jag ska göra.


Hade det bara handlat om mig själv så hade jag gjort det på en gång, men nu känns det som om jag chansar med min bebis och den lilles liv. Men om jag inte tar det så kanske jag riskerar att både jag och den lille dör. Tydligen var det två fullt friska gravid kvinnor i Norge som dött. Men åh, det här är inte kul.


Tyskland:
Debatt rasar om om nyttan av att vaccinera människor mot svininfluensan I Tyskland avråder en läkare gravida kvinnor från att ta vaccin mot svininfluensan som innehåller adjuvans – ämnen som har en immunstimulerande effekt.

Men i Sverige gör man en annan bedömning. – Man vaccinerar gravida här och det har inte varit några som helst bekymmer hittills, säger Agneta Aust-Kettis, docent i infektionsmedicin vid Läkemedelsverket.

-

Lena: Vore mycket mycket intressant att få veta hur det har gått med de barn som föds av gravida kvinnor som vaccinerats. Är de friska? Skadats på något sätt?

Svar: Detta vaccin har inte funnits så länge än, så det är inte så många barn som födds av vaccinerade mammor än. Jag har inte sett några rapporter om det.

Dock har läkemedelverket gjort en bedömning om risker med detta vaccin och dess innehåll och funnit att riskerna är så ringa det kan rekommenderas till gravida.

 

 





Kommentarer
Postat av: Linda

Tur att det löser sig i alla fall då :)

2009-10-27 @ 16:17:13
URL: http://deamon.blogg.se/
Postat av: Sara

Nog med att jag har tvekat om att vaccinera mig innan, men när jag såg detta så känns det bra mycket bättre med at inte göra det... Även om det inte är någon stor chans att det händer.



d1SHRVYU" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=xd1SHRVYU

2009-10-27 @ 16:56:14
Postat av: Milla

Det enda jag kan säga (efter att ha pratat m Jörn Delvert, barnläkaren) är att detta är EXAKT samma vaccin i grunden som det vanliga influensavaccinet som har använts i många år och är välbeprövat. Enda skillnaden är att man har bytt ut virusproteinet mot ett annat, men de ämnen som bär proteinet är alltså lika. Till syvende och sist är det ändå du som tar beslutet men du kanske ska fråga barnmorska o läkare hur statistiken ser ut på de vanliga influensavaccinerna som har funnits i många år. Hoppas att det löser sig. Kram//Millan

2009-10-27 @ 23:52:59
URL: http://pusspipan.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0