.


Tjockpannkaka

 

Gjorde tjockpannkaka idag, som inte blev så vecker, så det får vara utan bild idag. Den var så stor & fluffig när jag tog den ur ugnen, men när jag kom tillbaka så var den platt på mitten. Varför blir det så? Aja, hur som helst så blev den god i alla fall, och det är väl det som räknas. Istället för tjockpannkaka, får ni tjockMatta ;)


 

 

Ingredienser till 2-3 portioner:
(för mindre ugnsform)
3 ägg
6 dl mjölk
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
½ msk strösocker
ca 50 gram margarin

Tillagning:
Knäck äggen över en skål. Se till att inget skal kommer med ned i skålen. Tillsätt hälften av mjölken och vetemjölet och vispa samman ingredienserna till en tjock smet. Tillsätt resten av mjölken samt saltet och sockret och rör om ordentligt.

Smält margarinet i en ugnsform. Häll i smeten i formen så att det smälta margarinet fördelas jämnt i formen och grädda pannkakan i mitten av ugnen i 30-35 minuter för en liten sats och i ca 45 minuter för en stor (hel stor djup ugnsplåt) på 225 grader. Låt pannkakan stå några minuter före servering, efter att den tagits ut ur ugnen.

 


 


Ikväll blir det tv för hela slanten. Först "halv ått hos mig", sen "Sveriges fulaste hem" & sedan "Grannfejden". Älskade tv-måndagar ! Jag har köpt mig en chokladkaka som jag ska mumsa på till julmusten. Julmust kan vara det godaste som finns även.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Johann

Snygging på bilden!;) Ge mig henne med smör på!

2009-11-10 @ 08:21:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0