Kolåsen 2009


Ja, nu är vi som sagt hemkommna från mini-semestern i Kolåsen. För de som inte vet var det ligger så är det ungefär (ca) 5 mil från Åre, alldeles så man har gränsen mellan Svealand & Norskaland vid sig. Orkar inte skriva allt i en och samma text, blir för tråkigt att läsa, så jag tänkte lägga ut några bilder, och sen lägga till det jag minns från de olika dagarna. Blir inte alla bilder, eftersom det troligen skulle ta exakt hela dagen.

Vi åkte tidigt på lördagen, för att hinna med att komma till rätta innan det var natta. Det tar trots allt 6 timmar att ta sig dit. Väl på vägen knäppte jag på allt som fanns i stort sett, eftersom jag var helt förbryllad av alla fjäll. ( Har i stort sätt aldrig varit i fjällen innan ). På vägen var jag en tråkmåns och sov i några timmar, så stackars fredde fick sitta i sin ensamhet.

Första dagen var vi alla så trötta efter bilfärden + att det var så tjaskigt väder, att vi stannade inne tills det var läggdags. Jag tror alla somnade gott den natten.

On the road

Lage & Susanne framför

Mitt och Fredriks rum

Lage & Susannes rum
Vardagsrum / Kök


Badrum med bastu, som bara F använde den veckan


I skaplig tid på söndagen vaknade vi, och efter frukosten var det regnställ på, sen snabbt till båtarna. Trots skurarna var jag väldigt taggad på fisket. Trodde aldrig att jag skulle få någonting, men tro inte på fan. Först var jag med att dra in en skapligt stor & fin öring. var en bra början på veckan. var rätt stolt över mig själv kan jag säga. Dagen slutade i att vi fick skapligt med fisk i alla fall (jag den Största, måste tilläggas).


Fredde tog med sin BMW på sjön. Alltid smygreklam

Rätt härjat med vågor och fjäll


På måndagen var det lite finare väder, och solen sken titt som tätt. Medan pöjkarna ville vara ute exakt hela dagen på sjön så följde jag med Susanne en bit bort för att plocka Hjortron. men det skulle jag inte ha gjort. Eller rättare sagt, det tänker jag aldrig göra igen. Där står man, mitt ute i ingenstans, med endast en plastpåse till förstav när det plötsligt börjar vissla och härja i skogen alldeles intill. Eftersom jag hört av andra att björnar ibland visslar, så höll jag på att bajsa på mig där mellan granarna. Som en liten hare, plockade jag med en illfart de hjortron jag såg, för att sedan få gå så fort som möjligt därifrån. Okej för uteliv, men ta gärna bort alla slags vilda djur från mig.

Susanne plockar bakom lite snår
Jag hade tråkigt och knäppte på allt som kan tänkas
 finnas i en skog. Orkar dock bara lägga ut denna.
Stugan utifrån

Pärlan vi åkte med dit & hem


Tisdagen och onsdagen är lite suddiga, minns inte riktigt vad som hände vilken dag. Men fiske var det såklart, fast jag minns dock inte vad som fångades när. jg fick i alla fall min fösta (och tyvärr enda) Röding en av dessa dagar, kan varit tisdagen. Annars än det var det väl inget annat som utmärkte sig. var upp på den enda affären där omkring och handlade lite. det hela kostade ca 800 kr, som hemma på sin höjd hade gått på 300 kanske. Hutlöst med priserna, men folk handlar ändå för glatta livet, med tanke på att mellanskillnaden till nästa affär skulle blir lika mycket i bensin istället.

F ville inte vara med på bild, men de fina fjällen kom med i alla fall

Körde med långdrag

Min Röding förtjänar att vara med

Kallsedets Lanthandel, med de fina priserna


På onsdagen ville vi titta lite runt där. Eller rättare sagt, så ville de visa mig det som fanns att se. De har varit där flera år innan, så inget var väl nytt för dem. Var först in i en gammal & mysig kyrka, som byggdes 1849 tror jag att det var. Och som de flesta vet så älskar jag allt som har med kyrkor att göra. Förutom Gud då. Med uppbyggnad, historia och all konst är mycket intressant enligt min mening, så det var en ljuspunkt i veckan för min del. Åkte också upp på hotellet, där dom tydligen inte ändrat ett dugg sedan det byggdes i stort sätt. Nej, det var skönt att vi bodde i en egen stuga som vi gjorde faktiskt.

Ja,1849 var det. Vilket minne! Här är framsidan

Skapligt gammal, men dock så fin

Gubbar. Jag skulle gissa på lärljugarna

Fredrik skänker pengar till fattigbössan.
Prisa vare skatteåterbäringen!

Jesus & lärjeungarna



Susanne kollar in altaret

Nu är det bevisat vart F extraknegar på söndagarna.
Passar utmärkt som arg prästpelle.

Fint på fönstret

Bilder på alla präster. Längst ned till vänster är
en förfäder till Tony, enligt farmor. Lustigt!

Gammal-som-gatan-Bibel

Fina lås

Bat-Alex var överallt och knäppte

Kyrkogården var lika fin. Här vill jag bli begraven









Hotellet





Snygg lampa av flaskor


På torsdagen blev det först lite pimpling ute i den andra sjön, men det gav ingen lycka så vi åkte hem igen. Senare på dagen var jag egentligen inte så sugen på att följa med ut på sjön något mer, men denna gång var det lite speciellt. Vi skulle nämligen åka utt genom Rudsälven och titta på vattenfallet som fanns där i slutet. Och det kunde jag ju inte missa, inte ens för Ernest, som skulle visas senare på kvällen, och som jag ville se. hur som helst så ångrade jag mig inte angående beslutet, för det där fallet hade jag inte velat missa. Mäktigt.

Susanne & lage fixar sina pimplingsgrejjer

Pimplar-Kungen


Tjuvfiskade i älven på väg mot fallet. Där var fiskelyckan stor, och
jag fångade in hela 5 Öringar. Fick en skaplig jäkel, som nu ligger
i mammas frys i stan, i väntan på att bli uppäten.

landstigning i slutet, sedan fick man gå en bit

Grillade gjorde vi också

Fallet nedifrån

Jag & Fredrik sklättrade upp och knäppte lite bilder.
Här är fallet knäppt uppifrån.



Jag in min helvita regndräkt

Fredde var tuffare än mig och vågade till ocg med sträcka
sig ned och ta på vattnet.

Puss

Lage var lite på det goda humöret efter någon whiskey

Susanne grillar körv

Matade björnarna med den kvarvarande bambekörva


På fredagen var jag inte alls på humör för att fiska. Efter alla dagar kunde jag allt vara utan det kände jag. Så den sista dagen spenderade jag med att läsa bok, lösa korsord och försöka fatta på mig på det där jävla Sokuko, utan framgång. Det var en bra sista dag, och en bra vecka i det hela. Jag åker gärna tillbaka ett annat år igen. Bra avkoppling och en bra fösta vecka på Freddes semester. Nu har han 3 stycken till och det är väl inte så mycket planerat direkt. Hade tänkt sno med oss Ted & Liam för att åka till Järvzoo här i veckan. Måste också erkänna att det är mest jag som längtar. Just idag ska vi snart bege oss in till dem för att kolla lite på knatte-fotboll, och sedan äta mat.

Nu får det vara nog med det här. Tog en evighet.
Nu får allt farmor vara nöjd med bilderna, för fler
orkar jag helt enkelt inte lägga in.




Kommentarer
Postat av: Farmor

Men guuu va fint det är där!! Man känner fjäll-luften. Fin kyrka också. Allra bäst var björnkörven.

2009-08-03 @ 17:21:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0