Mitt i natten

 
"Jag älskar arbete- jag blir alldeles förhäxad av det. Jag kan ligga och titta på det i timmar"
- Mark Twain


Håller för tillfället på att läsa en bok av denne man. "Tom Sawyer", vilket jag borde ha läst för många år sen, men som aldrig blivit av. Underbar bok med de två skönaste karaktärerna. En grabb som är delad av samhällets normer och sina egna. En annan grabb som skiter totalt i normer över huvud taget, som gör precis vad han vill, när han vill.
Sorgligt men ändå ett liv som många kan känna igen sig i. En sida av sig själv i alla fall.

Och ett utdrag blir det faktiskt.                                                           
Tom sa till sig själv att denna världen kanske inte var så tokig i alla fall att leva i. Utan att veta det hade han upptäckt en viktig lag som bestämmer det mänskliga handlandet, nämligen den att för att få någon, pojke eller vuxen, att anstränga sig för en sak, behöver man bara göra saken i fråga svår att nå. Om han hade varit en stor och vis filosof, som författaren till denna bok, hade han förstått att arbete är sådant som man Måste göra, och lek är det om Inte är tvungen att göra.Och detta skulle hjälpa honom att förstå varför det är arbete att göra konstgjorda blommor eller trampa en trampkvarn, medan det är lek när man spelar käglor eller klättrar upp för Mont Blanc."                                                           

Har också suttit framför datorn och försökt leta fram en klockren biografi, och efter en stund slog det mig att jag hade läst många av de böcker som kom fram. Konstigt nog så är det bara en handfull som sätter sig på minnet riktigt, de andra blandas ihop eller glöms bort. För några år sedan pratade jag med min lärare som också läste mycket, och hon gav mig rådet att köpa en "bok-bok". Förklaringen på det där konstiga ordet är att det helt enkelt är en oskriven bok där man får fylla i allt eftersom man läst ut böcker. Finns några rader för sammanfattning, betygsättning m.m. Enkelt, men ack så smart idé. Kan vara väldigt roligt att ha i framtiden. Gick faktiskt in på bokhandeln efter det, men de var slut just då. Efter det har jag inte gjort ett nyss försök att hitta en ny. Kanske borde göra det nu då.
-

Inatt sitter jag vaken sent, som alla andra nätter jag är själv. Filosoferar bort timmarna på en massa strunt bara. Fast det är skönt det med. Mamma är hemma från utlandet och ligger och småsnarkar inne i sitt sovrum. Eller inte snarkar heller. Låter mest som höga andetag, ni kanske förstår.
Jag gillar det ljudet mycket, det ger trygghet och ett lugn. Det är väl en stor del i ett förhållande till ett exempel. Jag skulle aldrig kunnat vara med en person som jag inte trivdes att sova med. För det är väl det ett förhållande går ut på? Tryggheten? Eller inte vet jag.. Kärleksdravel är inget jag kan med.
-

Och nu blev det bara en massa struntprat , men varför annars har man en blogg?
Klockan börjar bli lite över 3, då kanske det är dags att börja tänka på refrängen. Kommer antagligen sluta i att jag inte kan lägga ifrån mig boken förrän solen går upp. Men det gör kanske inget eftersom jag ska gå och låna en ny imorgon. Och ja, jag tänker hänga nere på bibblan, för jag har inte ens råd med egna böcker nu för tiden. Så går det när man inte jobbar kära barn. Men jobbar man inte så hinns det inte med att vara nere på bibblan och vara supercool heller =)
-

Men ja, för de som kanske har jättetråkigt om dagarna, så har jag väl några förslag.
Som sagt "Tom Sawyer" - Mark Twain
"Bakom stängda dörrar" - Kristina Hansen, Bengt-Åke & Agneta Cras
och hela serien "Jarastavens vandring".

Godnatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0