.


Förlossningshistorien


Det är många som har frågat hur det gick under förlossningen m.m och jag hade väl tänkt att skriva upp det jag minns från det hela. Jag vet att jag själv var inne och läste andras historier när jag var gravid, så då bjussar jag på min till er också. Har papprena som sköterskan skrev med tider och jag ska väl försöka minnas :)


16:30 Barnmorskeanteckning: Förstföderska v.39+4 inkommer pga vattenavgång kl 14.00. Klart vatten. CTG inkopplas. Det hela startade med att jag vaknade med ett ryck i sängen. Mellan benen känner jag att det rinner, och jag tror först att jag kissat på mig lite, för det var så det kändes. Men efter att ha flygit upp på toan så var det genomskinligt och luktade inte något. Blev osäker om det var en jäkla stor flytning eller om det verkligen var vattnet som gått. La mig i sängen en stund till och märkte då att det fortsatte att rinna. Då ringde vi till BB i Hudik och sen tog jag mig en dusch.

Underbart skönt att det hela startade med att vattnet gick, för nu kunde vi ta det lugnt och fint. Jag duschade som sagt, sen åt vi en rejäl frukost och packade ihop det sista för avfärden. Och tur var det också att det gick så smidigt eftersom Audin som stått orörd (efter vår sjuk-period här hemma innan) hade fått batteritorsk. Så det slutade med att vi toh svärfars bil upp.

17:14 Barnmorskeanteckning: Dr tillåter promenad. Enligt Alexandra rikligt med fostervatten hemma. Väl på BB så har jag inga riktiga verkar, så vi funderar på att åka hem för att vänta. Sjukhus är inte riktigt jätteroliga att vara på som ni kanske vet. Barnmorskan/dr tycker dock att vi ska ta oss en promenad för att kanske påskynda verkarna. Och så rätt de hade.

18:30 Barnmorskeanteckning: Åter promenad, kopplar på CTG. Nu hade det satt igång och gjort lite ont. Ungefär som mensverk fast pulserande på något sätt. Vi tittar lite på tv och inväntar sen sängen för att sova lite. Både jag och fredrik tror att det ska ta en evighet tills det verkligen var dags.. men så fel vi hade.


I första rummet. Fortfarande glad
mellan värkarna




22:18 Barnmorskeanteckning: Ny CTG. Sammandragningar med 4-5 min intervall. Läggs in för observation.


22:20 Inskrivning Bm. Inlägges på förlossningsavdelning.
Här blev det lite som en shock för oss både då vi trodde att det skulle dröja minst till nästa dag och helt plötsligt var vi intte på förlossningsrummet. Vid den här tiden börjar jag få riktigt ont och ner om en ryggbedövning.

01:15 Tilltagande sammandragningar. Sammandragningar oregelbundna men täta, känns ordentligt. Cervix utplånad, mjuk. Nu var hinnan utplånad men hon kunde fortfarande inte känna huvudet för hon låg fortfarande för långt upp.


På förlossningsrummet




02:15 Cervix utplånad, öppen 1,5 cm. Önskar EDA.

02:27 Narkosläkaren här.
Nu la narkosläkaren in ryggbedövningen, vilket Inte var skönt på en fläck. Känslan går inte heller nu att beskriva. Från och med denna spruta tycker jag att tiden bara flög iväg, fast att det tog ett bra tag till. Konstigt att se alla tiderna på pappret här eftersom jag tyckte att det hela gick på sin höjd en timme.


Ryggbedövningen var som skänkt från himlen




03:50 Öppen 2,5 cm

04:15 Varit uppe och gått på toa. Kännt sig svimfärdig under promenaden. Tar blodtryck som är 74/40.
Vid den här delan blev det lite läskigt ett tag. Jag gick på toan och då blev det titalt svart framför ögonen och det var på vippen att jag svimmade samt kräktes. Fick tydligen veta sen att det nog berodde på att jag inte reagerade så bra på ryggbedövningen.

04:20 Kontaktar narkosläkaren. Sätter ytterligare Pvk. Fosterljuden dimper ner mot 80slag/min. Trycker på akutknapp för akut kejsarsnitt. Nu förstår ni att det blev läskigt.. Jag försvann bort ett tag och förstod inte riktigt vad som hände. På bara någon sekund så hade lilla gummans hjärtljud nästan försvunnit och det hela höll på att sluta i ett akut snitt. Fredrik har besrättat attdet bara hade rusat in en hel drös med läkare och att de hade gjort mig klar på bara en minut.

04:25 Dr Atke kommer till avdelningen. Blodtryck fortfarande lågt, men fosterljuden har nu hämtat sig och ligger runt 150-160/min. Bara på de där korta 5 minuterna så hade det vänt sig upp och ned, men nu var det bra igen som tur var. Jag var fortfarande som i en dimma, men hade någonstans i bakhuvudet panik över att det skulle hända igen och fick panik över att lillans hjärta skulle sluta slå igen.

04:55 Förlossningsförlopp. Öppen 3,5 cm.

05:18 Alexandra har åter mycket ont av värkarna. Ger mer smärtstillande.

06:12 Öppen 4-5 cm

07:00 Pilatesboll.
Vid det här laget var smärtan som värst och det ökade på ända tills det var dags att krysta. Fick sitta på pilatesbollen medan vi försökte få in en bra andning med lustgasen. Gjorde helt fel i början och fick inte i mig ordentligt, men efter ett tag greppade jag det där och fick då i mig allt på en gång. Blev totalt groggy och satt med ena ögat öppet och vinglade för att försöka se på skärmen framför mig där jag såg om det var en värk på gång. Till slut så gick den ena bara över till den andra och lustgasen var min absolut bäste vän. Fredrik har skrattat åt mig eftersom jag såg så otroligt rolig ut när jag höll på att falla av bollen av all gas :) Kände till och med själv hur ful jag verkligen var.

07:15 Får lustgas/Syrgas 50+50%

08:50 Höjer lustgasen stegvis till 70+30%

09:10 Krystvärkar, lägger bedövning.
Efter vad jag trodde var ca 10 min på bollen(men som varade i över en timme) så var det äntligen dags att börja ta i. Det kändes otroligt skönt att få trycka eftersom huvudet då var så pass långt ned så att hon kände det aldelsen där. Fick ta i ett par ggr, stå upp en stund, och efter att ha lagt mig ned igen så var hon nästan ute. Jag tror att jag hann ta i kanske 2 eller 3 gånger, sen var hon där.

09:29 Födelse. Kön: Flicka.
Helt overkligt men också helt underbart! Nu låg hon där på bröstet medan barnmorkan sydde ihop de två små sprickorna jag fick. Ja, det kan omöjligt finnas någon så stor känsla som den stunden, trots att man nyss tagit i så att kroppen var totalt sönder av matthet. Tiden direkt efter var lite förvirrande och svår att förstå, men fortfarande underbar.


Och här kom det vackraste vi sett




Vi blev flyttade till det första rummet medan vi väntade i någon timme innan vi fick flytta över till BB-avdelningen. Allt som hände efter orkar jag inte skriva upp, men det var inga problem efter det i alla fall. De två dygnen vi var på avdelningen så gick allt bra och vi är helnöjda med upplevelsen där.

Fredrik & Mollie myser i väntan på att få
flytta över till BB-avdelning



Nu i efterhand så kan jag inte påstå att jag är så sugen på att göra om saker igen, men jag kan fortfarande inte säga att det var så farligt som jag trodde att det skulle vara. Klart att det gjorde ont.. som faan också.. men det var som bortblåst så fort den lilla röd-blå-gul-kletiga gullungen var här. Nu under dagarna hemma så har det varit en hel del svårigheter att sitta m.m, men det håller redan på att lägga sig. Allt går lättare för var dag som går och det är ju skönt att slippa problem.


Ja, det får duga va? :)
Nu ska jag tvätta av mig och sen gå och sova med en nymatad Mollie.
God Natt


Kommentarer
Postat av: sandra

Gaaaah, inte när man sitter och bölar när man läser sånt här, haha :)

2010-03-12 @ 12:03:30
URL: http://sandraosth.blogg.se/
Postat av: Mikki

Åhh, vill också, när jag läser andras berättelse...

2010-03-12 @ 19:06:02
URL: http://mikkki.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad söööt hon är! :)

2010-03-13 @ 00:37:06
Postat av: Sara Moberg

Stort grattis Alex :) Så söt hon är :)

2010-03-13 @ 10:52:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0