.



Vecka 31


Bebisens kropp, armar och ben fortsätter att rundas av i takt med att underhudsfett tillkommer – och de ser äntligen ut att vara i proportion till huvudets storlek. Den väger ungefär 1,5 kg nu, ser mer och mer ut som en nyfödd bebis ”ska” göra och är drygt 40 cm lång.

På grund av trängseln därinne, har du kanske märkt att bebisen inte längre rör sig lika livligt. Så länge den fortsätter vrida på sig lite, så vet du att allt står väl till. Det kan vara svårt att tro, men bebisen har fortfarande en hel del växande kvar innan den föds – ungefär 900 gram!

Bebisens inre organ fortsätter att utvecklas och mogna och den kissar nu vatten, vilket är bra träning inför livet utanför. Snart kan du vara förvissad om att ditt barn börjar få ett rikt inre liv – undersökningar har visat, att bebisar i magen har perioder av drömsömn redan kring åttonde månaden.

Du har förmodligen gått upp 1,3-1,8 kg denna månad. Ett knappt halvkilo (450 g) per vecka är helt normalt under sista trimestern, eftersom bebisen går igenom en sista växtspurt inför födseln.




1,5 kilo & 40 cm lång


Och så klarade vi oss över nyår, så nu blir det en skapligt tidig bebis, istället för en stackare som fyller så sent på året. Så nu är det fritt fram för honom/henne att komma ut och hälsa. Men inte För tidigt bara :)

Annars så är det väl som vanligt. Har en del ont i ryggen & magen, men det är så att man står ut i alla fall. Sover väl kanske lite bättre nu.. eller så är det jag som blivit van med att vakna titt som tätt.

Tyckte att jag växte extremt mycket ett tag, men nu märker jag knappt av det längre. Folk säger "OJ" när de ser mig, men jag känner mig inte ett dugg större än för någon månad sen.

Har lyckats hålla mig skapligt i viktökning än så länge, men det är nu vi får se hur det verkligen kommer att sluta. Från och med nu går man i vanliga fall upp ca halvkilot i Veckan, så det kan hända en hel del på de här sista 9 veckorna :) Förhoppningsvis håller jag mig på gränsen, som tidigare. Hoppas hoppas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0