.


Vecka 37


Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är cirka 50 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 2,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).


2,8 kg & 50 cm lång




Jaha, och så var vi inne på vecka 37.
Nu när man vill att det ska ta ett tag, så rusar tiden på som en tok. Det konstiga är att det känns mer och mer avlägset för varje vecka som går. När man var i vecka 20 till 30 så satt man och tänkte på det hela tiden och att det började närma sig, men nu när det verkligen är runt hörnet så känns det overkligt på något sätt.

Går på föräldrakursen och får lära sig om allt, tex andning. Men är det bara jag som tycker att det är lite överdrivet? Vissa på mötet satt och var helt allvarliga med att träna som tokar hemma, för att vara beredda. För mig känns det helt onödigt i stort sätt. För när det där onda kommer så kommer jag ändå glömma bort allt och köra mitt eget race ändå. Och sen tänker man.. Alla har klämt fram ungar till världen utan andningmetoder, så varför skulle det inte gå nu? Jag litar på att både Fredrik & sköterskorna hjälper till att visa när det väl gäller. Tycker nog mer att all den här övningen och allt får alla mammor att blåsa upp det hela så det blir bara Ännu mer läskigt.

Annars är det fortfarande full fart inne i magen. Hon härjar runt som en galning där inne, och man kan ju börja fundera på när hon ska bli stilla. Kommer väl antagligen ta simtag ur när det är dags. Fast ja, hellre livlig än tvärtom. Igår hade hon och Fredrik fight om plats igen. Han retas och lägger huvudet där hon vill ligga, så han fick sig ett par sparkar på örat. Ser roligt ut, men är inte lika skönt, haha.


Idag är det en tråkig tisdag, och vi ska väl inte göra någonting alls. Eller jo, åka in och handla lite senare ska vi väl göra. Måste köpa på mig lite inför helgen här när jag är själv. Fy vad jag ska svulla! PÅ ALLT ! Chips, godis, glass, dricka & god mat osv. Det här blir den sista helgen jag blit HELT själv hemma.


Måste hitta en massa bra filmer att se också.

Tipsa gärna!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0