vecka 17



Vanligtvis har man nu gått upp mellan två och fem kilo. Vissa börjar känna av att kroppens slemhinnor blir mer svullna. Läs mer om det i kapitlet Vanliga graviditetsbesvär.Fostret börjar nu få mer barnlika proportioner. Kroppen växer fort och växer ikapp huvudet. Längden är ungefär 18 centimeter och vikten ungefär 180 gram. På huvudet och ögonbrynen har hårrötterna börjat växa och bli grövre.

Fostret lagrar in så kallat brunt fett i kroppen. Det bruna fettet hjälper barnet att hålla sig varmt efter födelsen. En del av det försvinner så småningom. Nu börjar också fosterfett att bildas av körtlar i huden. Fosterfettet ligger som ett skyddande lager på den ömtåliga huden, så att den inte blöts upp av fostervattnet.

Naturlig storlek

 


 

Idag görs det ingenting alls. Jag hade tänkt åka och handla, men tydligen Måste Fredrik också med efter jobbet. Så tills han slutar så har jag inte mycket att göra. Just nu sitter jag och väntar på att några program ska visas. Först blir det " Förlossningskliniken ", där jag med olycka tittar när de skriker som om de fått kniven i sig. men det känns ändå som om det är bra att titta, och förstå lite mer hur det går till egentligen. Lite svårt att föreställa sig genom böcker och annat.


Efter blir det ett avsnitt Vänner och sedan (min nu bästa serie) Ghost Wisperer. har alltid tyckt att det sett så otroligt fånigt ut, men efter att haft tråkigt här hemma och tittat, så har jag nu fastnat. Nu visar de första sesongen, som jag tänkt titta på tv. Men sen ska jag dra hem och kolla på de andra på raken. Älskar faktiskt när man hittar en ny serie. Såna där sjukhus-serier och dravel med problem hela tiden gillar nämligen inte jag.


Ska även ta och ropa in Dunderklumpen på tradera hade jag tänkt. Den filmen har jag varit sugen på ett bra tag nu. DÄR har vi något som är värt att titta på i alla fall. Lika Tomtemaskinen och Pelle Svanslös.




 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hörrudu....vi har Dunderklumpen på DVD, så Du kan ju få kopiera om Du vill:D//Millan

2009-09-18 @ 08:25:03
URL: http://pusspipan.bloggsida.se
Postat av: Ida

du vet du vad...??



jag har facktist dunderklumpen så du kan ju kopiera!:D

2009-09-21 @ 22:16:14
URL: http://pido.bloggsida.se
Postat av: ida

mäh!mamman min var först...aja.?. men du kan som sagt i allafall kopiera skivan om du vill:)

2009-09-21 @ 22:19:53
URL: http://pido.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0