20


Nu är lillen 20 veckor


Nu är bebisen ungefär 16,5 cm lång från hjässa till rumpa och lägger stadigt på sig i vikt. Det vaxliknande fettlager som kallas fosterfett, eller vernix caseosa, börjar täcka huden för att skydda den mot den långa tiden i fostervattnet. Det underlättar också förlossningen. Bebisen sväljer mer denna vecka, vilket är bra träning för matsmältningssystemet. Det fostervatten som tas in av din bebis spjälkas till vatten (som absorberas) och restprodukter som hamnar i tjocktarmen, där det så småningom bildar barnbeck.

Själv har jag börjar känna en del rörelser där inne. Det är mest när jag sitter riktigt stilla eller när vi åker bil. Till Fredriks förtvivelse så verkar den lille inte gilla att åka häftigt och lyssna på dunkadunka i bilen. Men det hinner väl ändras kan jag tänka mig :)

Utöver det så är det svårt att sova på kvällen, som jag annars Aldrig har svårt med. Tar lite extra tid, då jag bara har 2 ställningar att ligga på i stort sätt & till och med stör mig själv på min andning. Andfåddhet är en del av vardagen nu och man försöker ta det så lugnt som möjligt i alla fall.

Har tid för nästa koll hos barnmorskan nästa tisdag, och då har jag egentligen inte en aning om vad vi ska kolla. Kanske bara lite information om vad som händer i framtiden med alla kurser som man kan gå. Och sådana både vill & borde vi gå på. Förövrigt så längtar jag lite tills det börjar kännas utanpå hur det rör sig, så också Fredrik får känna.

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0