Inne på 11


Igår åkte vi hem efter käket hos mamma och kollade på film. Den andra filmen fick jag glöma på själv då Fredrik gick upp till grannen och spelade Fifa, soom vanligt. Jag fick ligga i min ro och lösa korsord tills jag somnade.

Idag blir det en massa tråkiga saker som ska uträttas. Arbetsförmedlingen OCH Försäkringskassan. Som vanligt krånglar det sistnämda och jag har inte haft pengar på ett bra tag här igen. Att det aldrig kan reda ut sig. men idag ska jag gå dit och hytta lite med nävarna så det går lite undan. Fylla i papper är inte en favoritsyssla, men det får gå ändå. Lite drygt bara att behöva springa på Ams, när jag ändå inte ens kan söka de flesta jobb med tanke på den inkommande personen.

Ja, och nu är det väl inne på vecka 11 då, om jag räknat rätt. Har läst lite om olika tecken, och de flesta stämmer bra på den veckan nu. Börjar utbukta lite på nedre delen av magen, fast inte mycket. Jag hoppas att det blir en riktigt mage på en gång, så man slipper gå runt och se enbart lönnfet ut : )


Din bebis väger nu ungefär 8 gram och är 4.4 till 6.1 cm från huvud till rumpa, ungefär motsvarande en stor lime! De tre kommande veckorna kommer längden att fördubblas. Huvudet är fortfarande oproportionerligt stort och utgör nästan halva fostrets längd.

 

 Du närmar dig nu slutet av den första trimestern och din livmoder är nu så stor att den tar upp den största delen av ditt bäcken och kan hos en del kvinnor redan kännas i nedre delen av buken.Det är ännu för tidigt att känna fostrets rörelser; vanligtvis är det gaser eller en felaktigt daterad graviditet.

 

Du kanske också märker förändringar i tillväxten hos ditt hår och dina naglar. Vissa upplever ökad hårväxt medan den minskar hos andra.Du bränner kalorier snabbare nu än vad du gjorde innan du blev gravid, och på grund av den ökade mängden blod och ökad blodcirkulation så känner du dig varmare än vanligt.

 

Bebisen

Vecka 11 är den sista veckan innan din bebis lämnar embryostadiet och blir ett foster. Bebisens naglar bildas den här veckan, och de yttre könsorganen börjar att anläggas för att bli färdiga om tre veckor.

 

Antalet blodkärl i moderkakan ökar drastiskt för att kunna försörja bebisen med näring och syre som behövs för den fortsatta utvecklingen. Innuti bebisen uvecklas de intre organen och matsmältningssystemet.Som en förberedelse för amningen kan din bebis redan svälja. Den kan också kissa ut det fostervatten som den sväljer. Fostervattnet förnyas kontinuerligt. Den lilla sparkar och rör sig, men är alldeles för liten ännu för att du ska kunna känna det.

 

Alla viktiga organ har anlagts vid det här laget och fungerar till största delen som de färdigutvecklade organen, men de behöver fortfarande öka i effektivitet och storlek.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag gillar att Du berättar om utvecklingen av bebisen. Då kan vi alla känna oss delaktiga vecka efter vecka. Pido tycker att det är suuuperspännande att läsa. :D

2009-08-17 @ 15:16:32
URL: http://pusspipan.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0