Ja, gör inte du..?


Nu sitter jag här efter jobber och är för pigg för mitt eget bästa, vilket är mycket drygt. Ska nog gå in och läsa lite i min bok som jag håller på med just nu. "De oskuldsfulla" heter den nog. "Not without my sister" heter den på engelska i alla fall. Svenskarna är lika bra på att översätta boktitlar som filmer med andra ord.


Ni kanske har läst om "Familjen" ?
Det är i alla fall en sekt (eller religion om man vill kalla den det) som
startades 1968 av en idiot vid namn David Berg som ville kallas
"Grandpa Mo" av människorna i rörelsen. Han hade tankar om att
jorden skulle förstöras och lurade därför människor att leva efter
hans sjuka tankar, för att sedan få rätt att komma till himmlen. Han
var pervers och bara helt dum i huvudet, medan han skrev i olika
brev hur hans folk skulle leva. I början var det väl helt okej, men som tiden gick så blev han bara mer & mer galen, och tillslut blev till och med barn sexuellt utnyttjade. Barnen själva visste inte ens att det var fel, då de inte varit med om annat. I boken får vi följa 3 systrar som berättar hur deras uppväxt och hur de på fullaste allvar trodde att "systemet" (vanliga samhället & människorna i det) var styrda av djävulen. Jag blir så jäkla arg och samtidigt förundrad över det hela. Religion och olika syner på saker intresserar mig mycket.

Pratade en kväll med en vän här i Stockholm till ett exempel. Eftersom hans föräldrar är muslimer så frågade jag självklart om han trodde på Gud. Med en mycket förvånad min frågade han mig ; Ja, gör inte du..?
Fortsatte att prata lite om saken och jag förundras så mycket över det hela. Även fast att han inte alls har samma strikta regler som sina föräldrar så tror han fortfarande starkt på att man kommer till himmlen eller helvetet efter döden. Ärligt talat så önskar jag att jag också trodde på honom.. Skulle varit en stor tröst att veta att det inte är helt svart efter livet, som jag själv gör. Det här kanske inte intresserar er ett dugg att läsa om, men det är vad jag ofta tänker på, så självklart borde det stå med i bloggen. Kanske skriver mer om dessa tankar en annan gång, för nu har jag inte riktigt ork.


"The creation of Adam"
Michelangelo Buonarroti
Runt år 1511

Denna målning illustrerar Guds skapande av Adam, den första människan.
Det tog runt 4 år att bli klar med denne, då han i stort sätt var tvungen att måla
liggandes eftersom den finns i taket på det Sixtiniska kapellet.

Den röda "manteln" Gud har runt om sig har senare blivit förknippad med
en människas hjärna, då den är formad extakt som den. Också sägs det att
det gröna under skulle kunna vara en navelsträng. Kvinnan brevid antas även
vara Eva, som väntar på att bli skapad.

Önskar oändligt att få se detta på riktigt någon gång i framtiden.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0